Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2023, 13(2):30-37 | DOI: 10.32725/cetv.2023.019

Scholé through the eyes of students of pedagogy at the University of South Bohemia

Stanislav Suda
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

A professional discussion on curriculum content in all types of schools is beginning to take off. This discourse is driven by the desire to make teaching processes more effective, but it emphasises less the ethical aspects of education. The research investigations aimed to discover the ideological background of the terms ‘school’ and ‘scholé’ among students of pedagogical disciplines at the University of South Bohemia. It is based on questionnaire surveys and analysis of the authors’ essays, to gain insight into how pedagogy students navigate the original meanings of words in this field. The next step was to categorise the students’ statements according to their way of thinking based on this information. The resulting categories raise issues both in terms of the preparation of future educators and in terms of meta-pedagogy.

Keywords: Scholé, school, dialogue, essays, ethics of pedagogy, meta-pedagogy, phenomenon, authorial reading, qualitative research, narrative research

Accepted: May 3, 2024; Published: May 18, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suda, S. (2023). Scholé through the eyes of students of pedagogy at the University of South Bohemia. Caritas et veritas13(2), 30-37. doi: 10.32725/cetv.2023.019
Download citation

References

  1. Durozoi, Gérard, and André Roussel. Filosofický slovník. Praha: EWA, 1994.
  2. Holub, Josef, and Stanislav Lyer. Stručný etymologický slovník jazyka českého se zvláštním zřetelem k slovům kulturním a cizím. Praha: SPN, 1992.
  3. Jiránek, František, Božena Lomová, Zdeněk Holubář. Otázky psychologie učení. Praha: SPN, 1966.
  4. Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
  5. Palouš, Radim. 'K základům sokratovského dialogu'. In Dialogické jednání jako otevřená otázka, ed. Eva Vyskočilová, 4-7. Praha: Akademie múzických umění, 1997.
  6. Palouš, Radim. Světověk a Časovánî. Praha: Vyšehrad, 2000.
  7. Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
  8. Průcha, Jan, Eliška Walterová, and Jiří Mareš. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
  9. Rejzek, Jan. Český etymologický slovník. Voznice: Leda, 2001.
  10. Řiháček, Tomáš, Ivo Čermák, Roman Hytych, Lenka Chalupníčková, Vladimír Chrz, Jana Koutná Kostínková, Magda Petrjánošová, Veronika Plachá, and Kateřina Zábrodská. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  11. 'Scholé'. SCS.ABZ.CZ: slovník cizích slov - online hledání. aktualizováno dne 30. června 2023. https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/.
  12. Suda, Stanislav. 'Autorské čtení jako fenomén osobnostní výchovy', Caritas et veritas 10, no. 2 (2020): 147-158. Go to original source...
  13. Štěpánek, Miroslav. Ilustrovaný encyklopedický slovník. Praha, Academia, 1982.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.