Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2021, 11(2):34-47 | DOI: 10.32725/cetv.2021.032

Freedom as a Means and a Goal in Comenius’s Philosophy of Education

Peter Kondrla
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, Katedra náboženských štúdií, Hodžova 1, 949 74 Nitra

The article examines the philosophical principles of the Comenius’s educational system and compares them with the postulates of contemporary pedagogy. It analyses the goals and methods of the educational process. With regard to educational goals, attention is paid on the one hand to the development of personality and, on the other hand, to social needs and interests. Educational methods are analysed and interpreted in terms of their focus on repetition of actions or on the development of competencies leading to a creative process of authentic self-realisation. Analyses and interpretations of goals and processes are synthesised into the philosophical concept of the human person. In the philosophical explanation, attention is paid to the person and his being. These are to be developed in the process of education and achieved by this process as goals. In the context of the philosophy of education, the question arises whether the goal of education is to create an individual whose actions are a repetition of learned patterns or a person who makes decisions based on moral principles. Emphasis is placed on human freedom, which is a basic precondition for decision-making and action, and which is a necessary condition for accepting responsibility. The different ways of understanding freedom in Comenius’s philosophy of education and in today’s pedagogy are not only a source of criticism of pedagogy, which rejects responsibility and rational reasoning for decisions, but represent also motivation for alternative philosophical interpretation of education in the postmodern environment.

Keywords: aims and methods of education, philosophy of man, freedom, Comenius, post-metaphysical pedagogy

Accepted: February 14, 2022; Published: March 1, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kondrla, P. (2021). Freedom as a Means and a Goal in Comenius’s Philosophy of Education. Caritas et veritas11(2), 34-47. doi: 10.32725/cetv.2021.032
Download citation

References

  1. © Programové vyhlásenie vlády SR, 2020, dostupné na: https://www.mpsr.sk/download.php?fID=18769, citované 26.07.2021.
  2. ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko vychovatelský odkaz J. A. Komenského. Praha: Academia, 1987.
  3. DĚDĚČKOVÁ, E. Komenský a Fink - svet sub specie educationis, Paideia 3, XIV, 2017. ISSN 1214-8725.
  4. HLAD, Ľ. Hugo Rahner (1900 - 1968) - prítomnosť jeho kerygmatického odkazu v magistériu a teológii zameranej na novoevanjelizačnú prax. Kerygmaticko-ludická teologická reflexia. In: Verba Theologica, 1/2021, pp. 6-28. ISSN 1336-1635
  5. KOMENSKÝ, J. A Všenáprava, Brno: Soliton, 2008. ISBN 978-80-239-8919-9.
  6. KOMENSKÝ, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských, Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0226-2.
  7. KOMENSKÝ, J. A. Pampaedia, Bratislava: Obzor, 1992. ISBN: 80-215-0216-9.
  8. KOMENSKÝ, J. A. Předehra pansofie. Objasnění pansofických pokusů, Praha: Academia, 2010. ISBN 9788020018625.
  9. KOMENSKÝ, J. A. Veľká didaktika, Didactica magna, Bratislava: SPN 1991. ISBN 80-08-01022-3.
  10. KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova - Pampaedia, Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9.
  11. KOMENSKÝ, J. A. Zákony školy dobrě uspořádané. In: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, Praha: SPN, 1960.
  12. KUMPERA, J. Jan Amos Komenský, poutník na rozhraní věků, Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
  13. KUZÁNSKY, M. O učenej nevedomosti, Bratislava: Pravda, 1979.
  14. LESKOVÁ, A. VALČO, M. Identity of adolescents and its dimensions in the relation to Mass media: Philosophical-ethical reflections. In: Communications - Scientific Letters of the University of Zilina, 2A/2018, s. 16-21. DOI: 10.18355/XL.2017.10.03.26. Go to original source...
  15. LEŠKO, V. a kol., Patočka, fenomenológia, dejiny filozofie, Košice: UPJŠ, 2013. ISBN 978-80-8152-018-1.
  16. PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem. Průvodce současným filosofickým myšlenim pro středně pokročilé, Praha: Hermann & synové, 2009. ISBN: 978-80-87054-18-5.
  17. NANCY, J - L. Nečinné společenství, Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3866-9.
  18. NEMEC, R., BLAŠČÍKOVÁ, A. Two perspectives on the issue of prudence (prudentia): Thomas Aquinas and William of Ockham. In: Constantine's Letters, 14/2 (2021), pp. 51 - 60. DOI 10.17846/CL.2021.14.2.51-60 Go to original source...
  19. OBERUČ, J. a kol. Teória výchovy v procese výchovy a vzdelávania, Dubnica nad Váhom: DTI, 2019. ISBN 9788089732814.
  20. PALOUŠ, R. Čas výchovy, Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
  21. PATOČKA, J. Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském. 1. díl, Texty publikované v letech 1941-1958, SCHIFFEROVÁ, V. (eds.), Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-52-6.
  22. PATOČKA, J. Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském. 2. díl, Texty publikované v letech 1959-1977. , SCHIFFEROVÁ, V. (eds.), Praha: Oikoymenh, 1998. ISBN: 80-86005-03-4.
  23. PETLÁK, E. Inovácie v edukačnom procese, Dubnica nad Váhom: DTI, 2012. ISBN 978-80-89400-39-3.
  24. PETLÁK, E. Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 1997. ISBN: 80-88778-49-2.
  25. POPELOVÁ, J. Jana Amose Komenského cesta k všenápravě, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
  26. SEARL, J. R. Myseľ, jazyk, spoločnosť, Bratislava: Kalligram, 2007. ISBN: 80-7149-893-9.
  27. SVOBODOVÁ, Z. Natural law and integral humanism by J. Maritain: Teaching challenges. In: Caritas et Veritas 2/2018. DOI: 10.32725/cetv.2018.033. Go to original source...
  28. TKÁČOVÁ, H., PAVLÍKOVÁ, M., JENISOVÁ, Z., MATURKANIČ, P., KRÁLIK, R. Social media and students' wellbeing: An empirical analysis during the Covid-19 pandemic. Sustainability (Switzerland), 13 (18), 10442. DOI: /doi.org/10.3390/su131810442. Go to original source...
  29. URBÁNEK, V., ŘEZNÍKOVÁ, L. Ex definitione (Pansofické pojmy J. A. Komenského a jejich dobové kontexty). Praha: Filosofia, 2018. ISBN 9788070075043.
  30. VIK, D. Konzultace s Komenským na prahu světověku. Nástin hlavních rysů Paloušovy komeniologie (II.), Paideia: Philosophical e-journal of Charles University, 1/XVII/2020. ISSN 1214-8725.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.