Caritas et veritas 2018, 8(1):128-138 | DOI: 10.32725/cetv.2018.017
Potenciály a rizika implementace výuky teologie do studijních programů Sociální práce
- Katolická univerzita Jana Pavla II. v Lublinu, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, Polsko
Sociální práce je ve svém základním smyslu formou pomoci lidem, kteří jsou sociálně vyloučeni. Jedná se také o vědeckou disciplínu v rámci společenských věd, jejímž cílem je rozvíjet a zdokonalovat praktický model podpory s cílem dosáhnout efektivní úrovně psychosociálního fungování. Na konci 20. století vznikla sociální práce jako samostatný studijní obor zaměřený na profesní přípravu sociálních pracovníků na jejich budoucí povolání. Některé univerzity studium zavedly v rámci teologických fakult, což dává určitou naději na rozvoj disciplíny, ale také vyvolává určité pochybnosti. Lze se ptát: do jaké míry může být teologie prospěšná při studiu sociální práce a odborné přípravě budoucích sociálních pracovníků, a do jaké míry je třeba ji považovat za překážku v dosahování těchto cílů? Autor se snaží tyto problémy řešit s přihlédnutím ke zkušenostem Katolické univerzity Jana Pavla II. v Lublinu a jí náležící teologické fakultě. Autor analyzuje studijní plány a hodnotí potenciální přínosy a rizika studia sociální práce na teologické fakultě.
Keywords: sociální práce, společenské vědy, katolická teologie
Published: March 30, 2018 Show citation
References
- Jarosław JĘCZEŃ, Praca socjalna w Instytucie Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej KUL. Historia, paradygmat, innowacje, Roczniki Teologiczne 1/2014.
- © KUL, Praca socjalna (on-line), dostupné na: http://www.kul.pl/praca-socjalna,16780.html,aktualizace dne 12.02.2016, cit. dne 25. 08. 2017.
- © KUL, Praca socjalna (on-line), dostupné na: http://www.kul.pl/praca-socjalna,art_49833.html,aktualizace dne: 14.01.2015, cit. dne 25. 08. 2017.
- © KUL, Praca socjalna. Kwalifikacje absolwenta kierunku studiów praca socjalna (on-line), dostupné na: http://www.kul.pl/praca-socjalna,art_49839.html,aktualizace dne 25.04.2014, cit. dne 25. 08. 2017.
- Mirosław KALINOWSKI, Kształcenie na kierunku praca socjalna w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II więźniów przebywających w Areszcie Śledczym w Lublinie, Roczniki Teologiczne 1/2014, s. 27-38.
- Czesław Stanisław BARTNIK, Antropologia pastoralna, in: Leksykon teologii pastoralnej, hg. Ryszard KAMIŃSKI - Wiesław PRZYGODA - Marek FIAŁKOWSKI, Lublin: TNKUL, 2006, s. 52-55.
- JOHANNES PAUL II., Człowiek stworzony na obraz Boga. Katecheza środowa, 9.04.1986, in: Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, hg. Stanisław DZIWISZ [u.a.], Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1987.
- Antropologia, in: Mały słownik teologiczny, ed. Karl RAHNER - Herbert VORGRIMLER, Warszawa: PAX, 1996.
- Czesław Stanisław BARTNIK, Dogmatyka katolicka. Traktat III. O człowieku, Bd. 1, Lublin: RWKUL, 2000.
- JOHANNES PAUL II., Człowiek - obraz Boży jako podmiot poznania i wolności. Katecheza środowa, 23. 04. 1986, in: Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, hg. Stanisław DZIWISZ [u.a.], Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1987.
- FRANCISKUS, Das Wort Gottes ist ein Geschenk. Der andere ist ein Geschenk. Botschaft für österlichen Busszeit, 2017, 18. 10. 2016, (on-line) in: https://w2.vatican.va/content/francesco/de/messages/lent/documents/papa-francesco_20161018_messaggio-quaresima2017.html, cit. dne 09. 01. 2018.
- Czesław Stanisław BARTNIK, Personalizm, Lublin: Oficyna Wydawnicza CZAS, 1995.
- Władysław PIWOWARSKI, Podstawowe zasady życia społecznego, in: Słownik katolickiej nauki społecznej, hg. Władysław PIWOWARSKI, Warszawa: PAX, 1993.
- Heinrich POMPEY - Paul-Stefan ROSS, Kirche für andere. Handbuch für eine diakonische Praxis, Mainz: Matthias-Grünewald, 1998.
- Stanisłąw KOWALCZYK, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin: RWKUL, 1994.
- Tomas HALÍK, Czy Europa doznała dechrystianizacji. Perspektywy dialogu między chrześcijaństwem, świeckością i neopogaństwem, in: W poszukiwaniu człowieka w człowieku. Chrześcijańskie korzenie nadziei, hg. Sławomir NOWOSAD - Augustyn ECKMANN - Tomasz ADAMCZYK, Lublin: KUL, 2012, s. 329-337.
- Wolfgang KLAUSNITZER - Bernd Elmar KOZIEL, Atheismus - in neuer Gestalt? Frankfurt am Main: Peter-Lang-Verlag, 2012.
Go to original source...
- Katarzyna PARZYCH-BLAKIEWICZ, Dialog z ateistami i niewierzącymi, Ateneum Kapłańskie 153/2009/3.
- SEKRETARIAT FÜR UNGLÄUBIGE, O dialogu z niewierzącymi, in: Posoborowe prawodawstwo kościelne, Bd. 2/2, hg. Edward SZTAFROWSKI, Warszawa: ATK, 1970.
- Renata ZIEMIŃSKA, Spór relatywizmu z absolutyzmem na temat pojęcia prawdy, Roczniki Filozoficzne 1/2009, s. 299-314.
- Emmanuel LEVINAS, Die Zeit und der Andere, Hamburg: Meiner 1995.
- Emmanuel LEVINAS, Die Spur des Anderen: Untersuchungen zur Phänomenologie und Sozialphilosophie, Freiburg (u. a.) Alber, 1983.
- Martin BUBER, Das dialogische Prinzip, Heidelberg: Schneider, 1984.
- Franz ROSENZWEIG, Der Stern der Erlösung, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988.
- Jan Andrzej KŁOCZOWSKI, Filozofia dialogu, Poznań: W drodze, 2005.
- Eugeniusz SAKOWICZ, Dialogue of believers in God with non-believers: the challenge facing the catholic Church in the new century, Roczniki Teologiczne 6/2017, s. 27-40.
Go to original source...
- Marek FIAŁKOWSKI, Niewierzący i obojętni religijnie wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, Ateneum Kapłańskie 165/2015/2, s. 229-237.
- BENEDIKT XVI., Begegnung mit Vertretern der Gesellschaft Großbritanniens in Westminster Hall, 17. 09. 2010; (on-line) in: http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/de/speeches/2010/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20100917_societa-civile.html, cit. dne 23. 09. 2017.
- BENEDIKT XVI., Videobotschaft von Papst Benedikt XVI. am Abschlussabend des "Vorhofs der Völker", einer Initiative des Päpstlichen Rates für die Kultur in Paris, 25. 03. 2011; (on-line) in: http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/de/messages/pont-messages/2011/documents/hf_ben-xvi_mes_20110325_parvis-gentils.html, cit. dne 25. 09. 2017.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.